Przestrzenne aspekty funkcjonowania warszawskich centrów handlowych
Celem badania było określenie przestrzennych aspektów funkcjonowania warszawskich centrów handlowych w trzech głównych obszarach tematycznych. Po pierwsze, powstawanie centrów handlowych w Warszawie można rozpatrywać jako rezultat decyzji lokalizacyjnych inwestorów, skutkujących zarówno określonym umiejscowieniem poszczególnych obiektów (skala lokalna), jak i kształtem struktury przestrzennej całego zbioru stołecznych centrów handlowych (skala ogólnomiejska). Pierwszym celem badania była zatem analiza lokalizacji 35 warszawskich centrów handlowych uwzględniająca kryteria lokalizacyjne tych specyficznych form przestrzennej koncentracji działalności handlowej i usługowej. Po drugie, budowa centrów handlowych oznacza stworzenie zupełnie nowej, także pod względem jakościowym, przestrzeni handlowo-usługowo-rozrywkowej – przestrzeni konsumpcji. Drugim celem badania była charakterystyka jakościowa wybranych obiektów handlowych, umożliwiająca identyfikację głównych cech ich przestrzeni oraz procesów i zasad jej konstruowania. Po trzecie, obecność nowoczesnych centrów handlowych wywołuje także konsekwencje przestrzenne w miejskiej strukturze handlu detalicznego, szczególnie silnie oddziałując na funkcje głównych ulic handlowych miasta. Trzecim celem badania było zatem określenie przekształceń funkcjonalnych głównych ulic handlowych Warszawy w okresie powstawania w stolicy nowoczesnych centrów handlowych (1996-2010).
Badaniem objętych zostało 30 warszawskich oraz 5 podwarszawskich centrów handlowych, zaś w części poświęconej ulicom handlowym – 8 ciągów ulicznych.
- Celińska-Janowicz Dorota (2016) Rejestry podmiotów jako źródła danych w analizach lokalizacji działalności gospodarczej w mikroskali. Wiadomości Statystyczne, Nr 1(656), ss. 27-43.
- Celińska-Janowicz Dorota (2015) Ewolucja przepisów dotyczących lokalizacji wielkopowierzchniowych obiektów handlowych w wybranych krajach Europy Zachodniej. Handel Wewnętrzny, Nr 5(358), ss. 91-101.
- Celińska-Janowicz Dorota (2015) Uwarunkowania prawne rozwoju wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Samorząd Terytorialny, Nr 7-8, ss. 25-34.
- Celińska-Janowicz Dorota (2014) Zmiany struktury funkcjonalnej głównych ulic handlowych Warszawy [w:] Katarzyna Kuć-Czajkowska, Monika Sidor (red.): Miasta, aglomeracje, metropolie - w nurcie globalnych przemian, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, ss. 461-482
- Celińska-Janowicz Dorota (2014) Rola nowoczesnych przestrzeni konsumpcji w rewitalizacji miast [w:] Mikołaj Madurowicz (red.): Kształtowanie współczesnej przestrzeni miejskiej, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, ss. 87-99
- Celińska-Janowicz Dorota (2011) Centra handlowe wobec miejskiej przestrzeni publicznej – nie tylko imitacja [w:] Jażdżewska Iwona (red.): Konwersatorium Wiedzy o Mieście, Tom XXIV, Człowiek w przestrzeni publicznej miasta, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, ss. 149-156.