Rola turystyki w rozwoju regionalnym. Czynniki sukcesu
Ponadto w badaniu uczestniczyli: prof. dr hab. Andrzej Kowalczyk (Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW) oraz mgr Marta Derek (Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW).
Punktem wyjścia do badań było zakwestionowanie nadal szeroko rozpowszechnionego w Polsce (wśród mieszkańców, członków władz i ekspertów), że kluczowe atrakcje przyciągające turystów to zasoby naturalne i – w pewnym stopniu – kulturowe. Celem badania była analiza warunków rozwoju turystyki w rozwoju regionalnym przy uwzględnieniu nie tylko tradycyjnych czynników (istnienie zasobów turystycznych, infrastruktury turystycznej i towarzyszącej), ale też cech społecznych: aktywności społeczności lokalnych (i władz). Cele teoretyczne dotyczyły ustalenia czynników mających wpływ na sukces w rozwoju turystyki w kontekście rozwojowym, praktyczne zaś - wnioski i rekomendacje dla strategii rozwoju turystyki w ramach polityki rozwoju regionalnego. Badanie objęło dane dla całego kraju na tle Unii i świata, natomiast studia przypadku, koncentrujące się na identyfikacji i znaczeniu czynników wpływających na potencjalny sukces rozwoju turystyki, objęły 13 gmin położonych w różnych regionach kraju i zróżnicowanych pod względem posiadanych zasobów oraz aktywności władz i społeczności lokalnych. Do głównych wniosków stanowiących podstawę dla rekomendacji dla polityki rozwoju należy ten, że posiadanie zasobów turystycznych nie jest ani warunkiem koniecznym, ani wystarczającym, by rozwinąć turystykę. Istnieją gminy bogate w różnorodne zasoby turystyczne, ale nie liczące się turystycznie. Są też gminy pozbawione (lub posiadające niewiele)zasobów turystycznych, a mimo to zdolne do przekształcenia się w krótkim czasie w znaczące ośrodki turystyczne. W sumie w świetle uzyskanych wyników, na sukces w rozwoju turystyki decydujący wpływ mają nie posiadane zasoby turystyczne (przyrodnicze czy dziedzictwa kulturowego), ale czynniki społeczne: posiadanie lidera zdolnego do mobilizacji społeczności wokół wizji celów rozwoju uwzględniających także turystykę. Więcej o badaniu: Marek W. Kozak (2009) Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar; i inne publikacje autora.
- Kozak Marek (2010) Autentyzm walorów jako mit współczesnej turystyki [w:] Leniartek Mieczysław (red.): Autokreacja poprzez turystykę, Wrocław: Wydawnictwo Wyższej szkoły Zarządzania „Edukacja”, ss. 439-452.
- Kozak Marek (2010) Mity polskiej turystyki jako przeszkoda w rozwoju gospodarki turystycznej [w:] Wilczyńska Kamila (red.): Gospodarka turystyczna w XXI wieku, Zeszyty Naukowe nr 19, Poznań: Wyd. Naukowe Wyższej Szkoły Handlu i Usług, ss. 65-78.
- Kozak Marek (2010) Nowy model turystyki: wyzwania dla regionów [w:] Tucholska Anna (red.): Europejskie wyzwania dla Polski i jej regionów, Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ss. 251-263.
- Kozak Marek (2010) Turystyka: niewykorzystywana szansa rozwoju regionów? Studia Regionalne i Lokalne, nr 4/2010, ss. 43-59.
- Kozak Marek (2009) Agritourism and Rural Areas Development. New Problems of Tourism, no. 2/2009.
- Kozak Marek (2009) Metropolia jako produkt turystyczny [w:] Jałowiecki Bohdan (red.): Czy Metropolia Jest Miastem?, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, ss. 118-136.
- Kozak Marek (2009) Obszar chroniony: walor czy przekleństwo turystyki [w:] Leniartek Mieczysław (red.): Terra incognita w turystyce, Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania.
- Kozak Marek (2009) Regiony turystyczne: aspekty użyteczności pojęcia. Folia Turistica, nr 21/2009, ss. 185-202.
- Kozak Marek (2009) Turystyka a rozwój: w stronę nowego paradygmatu [w:] Gorzelak Grzegorz, Szczepański Marek, Ślęzak-Tazbir Weronika (red.): Człowiek – Miasto – Region. Związki i interakcje. Księga Jubileuszowa Bohdana Jałowieckiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Kozak Marek (2009) Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Kozak Marek (2008) Organizacje pozarządowe a rozwój gospodarki turystycznej – studium przypadku [w:] Bosiacki Stefan (red.): Gospodarka turystyczna w XXI wieku, Poznań: AWF.
- Kozak Marek (2007) Local development and agritourism. Case of Poland [in:] Strukturno-institucijnyj ta investicijno-innovacijnyj rozvitok rehionu. Materialy XVI Meżinarodnoi naukovo-prakticnoj konferencji, Cernivci: Ministerstvo Osviti i Nauki Ukrainy - Cernyveckij Torgovelno-Ekonomicnyj Institut.